TEDARİKÇİ TABANINI NASIL YÖNETMELİYİM

Tedarikçi Tabanını Nasıl Yönetmeliyim ? Optimum Tedarikçi Sayısı Ne Olmalı?

İşletmenin alım yaptığı tedarikçi veya hizmet sağlayıcıların doğru bir şekilde yürütülmesi, karşılıklı olarak win-win yapılabilecek tedarikçiler ile yakın ilişkiler kurulması ve tedarik zinciri içerisindeki bağlantıların güçlendirilmesi satınalma ve tedarik zinciri yöneticilerinin her zaman gündeminde olan konulardır.

Bu durumda aşağıdaki sorular ya da düşünceler hızlıca aklınıza gelebilir.

“Her bir alım kategorisinde optimum sayı ne olmalıdır? Ya da literatüre geçmiş örnek bir uygulama var mıdır?“

“Her alım kategorisinde çok sayıda tedarikçi firma ile çalışıyoruz. “

“Tedarikçi havuzumuzda 20.000 firma kayıtlı fakat son 3 yıl içerisinde 1.500’ü ile çalışıyoruz.”

Benzeri sorular işletme ölçeği gözetmeksizin her şirketin gündemindedir. Yani bir kategorideki 30 tedarikçi sayısını 5’e indirmek isteyen bir KOBİ ya da bir kategorideki 300 tedarikçi sayısından yakınan bir şirketin yönetimsel sorunu tamamen aynıdır.

Peki bu soruna nasıl yaklaşılmalı ya da çözüm aranmalıdır?

Tam olarak cevap; tedarikçi ilişkilerine odaklan ve ilişki değerini maksimize et !

Her tedarikçimizle ile yakın ilişkiler mi kuralım, buna hem zaman hem de maliyet kısıtlarımız nedeniyle zaten odaklanamayız dediğinizi duyar gibiyim. Burada anlatmak istediğim çok sayıda tedarikçi ile çalışmak yerine az sayıda tedarikçi ile yakın ilişkiler kurmaya gayret etmenizdir.

Ne Çok Sayıda Tedarikçi, Ne de Çok Az Sayıda Tedarikçi !

Çok sayıda tedarikçi ile çalışmak hem satınalma departmanınızın değer üretmeyen tedarikçi ilişkilerine zaman ayırması sorununa neden olurken, çok az sayıda tedarikçi ile çalışmak ise tedarikçi kaynaklı performans problemlerinin ortaya çıkmasına, tedarik sürdürülebilirliğin sağlanmasında sorunlar oluşmasına neden olmaktadır.

Pekala, doğru sayı ne olmalı?

Alım kategorisindeki tedarikçi sayısını belirleyen nokta ise tedarikçi piyasası, tedarikçi riskleri, firmanızın beklentileri vb. gibi çok sayıda değişken sayılabilir.

Doğru sayıyı belirlemede aşağıdaki çıkarımların firmanız adına karar almada faydası olacaktır.

Harcamalarımızın büyük bir kısmını tedarikçilerimizin %5’lik bir kısmına yapıyoruz.

%5’lik bu grup ile ilişki değerini maksimize edin. Yenilikçi ilişkiler ve işbirlikleri bu %5’lik tedarikçi grubu ile ilişkilerinize bağlı.

“Aktif çalışmadığımız yüzlerce tedarikçiden 6 ayda bir bilgi güncellemesi yapmalarını istiyoruz. Satınalma departmanımız bu işlemleri gerçekleştirirken daha katma değerli faaliyetleri gerçekleştiremiyor.” Gerçekleştireceğiniz tedarikçi portföy analizi çalışması ile hangi kategoride kimlerle çalışacağınıza karar verdikten sonra beklentilerinizi karşılamayan tedarikçiler için daha fazla yatırım yapmanıza gerek yoktur.

Konu hakkında detaylı bilgiyi önümüzdeki yazılarımda paylaşmaya devam edeceğim, ayrıca bilgilendirme için her zaman bana ulaşabilirsiniz.

Görüşmek Üzere,

Arş. Gör. Adil ÜNAL

İstanbul Üniversitesi
adil.unal@buyernetwork.net

Buyer Network Profilim

Reklamlar

About ahmetturkan

ekonomist
Galeri | Bu yazı AHMET TÜRKAN içinde yayınlandı. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Bir Cevap Yazın

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s